• Zbyt wysoka prowizja, nakłanianie konsumentów do pożyczenia większej sumy pieniędzy niż mogli spłacić – naruszają dobre obyczaje.
  • Prezes UOKiK nałożył prawie 3 mln zł kary na Kancelarię Prawną Proculus.
  • Ten pośrednik finansowy kierował ofertę do osób, które nie posiadały zdolności kredytowej.

Komentarz Prezesa UOKiK Marka Niechciała

Zobacz więcej materiałów multimedialnych

Kancelaria Prawna Proculus pośredniczyła w pożyczaniu pieniędzy. Ofertę kierowała głównie do osób, które nie miały zdolności kredytowej, ale potrzebowały pieniędzy na spłatę wcześniejszych zobowiązań. Ze skarg konsumentów wynikało, że pożyczając pieniądze przez Kancelarię Prawną Proculus, popadali w jeszcze większe kłopoty finansowe.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że spółka naruszyła dobre obyczaje. – Działania pracowników Proculusa miały jeden cel: nakłonić jak największą liczbę osób do zawarcia umów pośrednictwa finansowego, ponieważ pobierali za to prowizję. Im większa kwota, tym większa opłata, dlatego Proculus namawiał konsumentów do tego, żeby pożyczali więcej pieniędzy niż mogliby spłacić – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Urząd zakwestionował:

  • Zbyt wysokie prowizje, które nie odpowiadały pracy wykonanej przez Proculus. Pośrednik zobowiązywał się do wyszukiwania ofert finansowych, co kosztowało klientów ok 20 proc. kwoty kredytu. Pracownicy Proculusa pobierali prowizję nawet wtedy, gdy wszystkie czynności wykonywał bank lub nie doszło do zawarcia umowy. Zdarzało się, że klient płacił i Proculusowi, i bankowi. Urząd zapytał 14 innych pośredników finansowych o to, czy pobierają prowizje i w jakiej wysokości. 13 z nich nie obciąża tą opłatą konsumentów, płaci ją bank udzielający pożyczki.
  • Namawianie konsumentów do tego, żeby pożyczyli więcej pieniędzy niż mogliby spłacić. Pracownicy Proculusa tak manipulowali informacjami, że ostatecznie pożyczane kwoty były wyższe niż możliwości i potrzeby konsumentów. W efekcie, Proculus otrzymywał wysoką prowizję, a klienci wpadali w jeszcze większe problemy finansowe.
  • Weksle in blanco, które nie zawierały wymaganej klauzuli „nie na zlecenie”. Weksel zabezpiecza roszczenia pożyczkodawcy i spłatę zobowiązania, ale musi wskazywać kwotę i zawierać klauzulę „nie na zlecenie”. Proculus mógł wpisać dowolną kwotę i przenieść zobowiązanie na inną osobę.

Prezes UOKiK uznał, że Kancelaria Prawna Proculus naruszyła dobre obyczaje. Nałożona kara to prawie 3 mln zł (2 914 028 zł). Spółka musi też oddać konsumentom weksle. Decyzja jest prawomocna. Ponadto postępowanie w sprawie działań Proculus prowadzi Prokuratura Regionalna we Wrocławiu.

Źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

skarzyski-powiat-z-widokiem